Ieradumi, kas bojā automašīnu

Vairumam automašīna ir viens no lielākajiem un nozīmīgākajiem pirkumiem dzīvē, tāpēc auto īpašnieki cenšas pret savām automašīnām izturēties ar īpašu rūpību, lai tās kalpotu maksimāli ilgi. Diemžēl, daudzi auto īpašnieki pat neizdomājas par to, kā dažādi ikdienas ieradumi, kas saistās ar automašīnas izmantošanu un uzturēšanu ievērojami paātrina auto nolietošanos. Par to liecina informācija, kas izlasāma http://laenme.ee/.

1. Rokasbremzes neizmantošana
Tikai retais autovadītājs izmanto rokas bremzi, katru reizi, kad apstājas vai noparko savu automašīnu, ja vien tas nav nepieciešams, lai automašīna neripotu uz priekšu vai atpakaļ, taču rokasbremzi vajadzētu lietot vienmēr, kad auto tiek apstādināts uz ilgāku laiku. Lieta tāda, ka, neizmantojot rokasbremzi, viss auto svars tiek likts uz nelielu metāla gabalu pārnesumkārbā, kas saucas parkošanās aizturis. Ja uz tā regulāri tiek likts svars, tas ātri vien nolietojas un var saplīst. Rokasbremzes izmantošana izlīdzina uz pārnesumkārbas likto slodzi un aizkavē šīs detaļas bojāšanos.

2. Braukšana ar tukšu bāku
Degvielas cenas mūsdienās ir ļoti augstas, tāpēc nereti gadās, ka pieliet pilnu bāku nav iespējams un ir jābrauc, kad bākā ir vien pāris litri degvielas. Ja tas gadās ļoti reti, nekas slikts nenotiks, bet ja ar gandrīz tukšu bāku tiek braukts regulāri, automašīnas degvielas sistēma tiek bojāta. Šādā veidā degvielas pumpis ātrāk uzkarst un līdz ar to, tā mūžs tiek krietni vien saīsināts. Ja iztērēsiet mazliet vairāk naudas degvielas stacijā, iespējams varēsiet ietaupīt naudu uz degvielas pumpi.

3. Strauja pārnesumu maiņa
Strauja pārnesumu maiņa arī ir izplatīts ieradums, kas nāk par sliktu automašīnai. Autovadītāji gandrīz vienmēr no atpakaļgaitas pārnesuma pāriet uz pirmo pārnesumu, taču tas bojā automašīnas pārnesumkārbu. Pēc tam, kad ar automašīnu tiek braukts atpakaļgaitā, tā ir jāaptur, izmantojot neitrālo pārnesumu un tikai pēc tam, var izmantot pirmo pārnesumu. Autovadītājam tas prasīs vien pāris sekundes laika, taču tas var ievērojami pagarināt automašīnas pārnesumkārbas lietošanas laiku.

4. Rokas turēšana uz pārnesumu sviras
Arī rokas turēšana uz pārnesumu sviras ir visai populārs ieradums, turklāt neviens pat neizdomājas par to, ka šāda darbība varētu nodarīt kaut ko sliktu automašīnai, taču var. Rokas likšana uz pārnesumu sviras rada spiedienu uz pārnesumkārbas buksēm un sinhronizatoriem, līdz ar to, tie daudz ātrāk nolietojas un ir jāmaina. Daudz labāk un arī drošāk ir turēt abas rokas uz stūres. Tas ne vien pasargās pārnesumkārbas detaļas, bet arī nodrošinās drošāku un vienkāršāku automašīnas vadāmību.

5. Sajūga izspiešana stāvēšanas laikā
Gandrīz visi autovadītāji apstājoties izspiež sajūgu un atstāj ieslēgtu pirmo pārnesumu. Intensīvas satiksmes apstākļos, kad visu laiku jāpatrauc un jāuzsāk kustība, tas patiešām ir nepieciešams, taču, ja jāapstājas uz ilgāku laiku, piemēram, pirms luksofora vai pie dzelzceļa pārbrauktuves, labāk ir izmantot neitrālo pārnesumu un atlaist sajūgu. Kad sajūgs ir izspiests tā virsmas skrāpējas viena pret otru, izraisot ātrāku tā nodilšanu, tāpēc sajūgu vajadzētu turēt izspiestu pēc iespējas retāk.

6. Lieku mantu vadāšana
Arī liekas mantas bagāžniekā vai salonā var atrast gandrīz katrā automašīnā, tomēr lieks svars nozīmē to, ka automašīnai ir jāpatērē vairāk enerģijas veicot manevrus vai vienkārši braucot, kā arī uz automašīnu tiek likts lielāks spiediens, kas paātrina riepu nodilšanu. Visa liekā izvākšana no auto arī ļaus ietaupīt degvielu, līdz ar to tas ir finansiāli izdevīgi.

Ar citām pazīmēm varat iepazīties LaenMe.

Par ko brīdina automašīnas smarža?

Par automašīnas tehnisko stāvokli auto īpašnieki parasti pārliecinās, veicot auto apskati un pamanot kādas vizuālas izmaiņas. Vēl nereti automašīnas iespējamie defekti tiek novēroti pēc dīvainām skaņām, bet tikai retais auto īpašnieks spēj noteikt automašīnas problēmas pēc smaržas, taču patiesībā, auto smarža, jeb pareizāk sakot, smaka, par to var pavēstīt ļoti daudz un tas var darboties kā lielisks tehnisko problēmu indikators (lån penge). Šeit būs daži piemēri, kā auto smarža var brīdināt par problēmām.

1. Degošas gumijas smaka
Ja sajūtat degošas gumijas smaku, bez acīmredzama iemesla, tas var liecināt par diezgan nopietniem bojājumiem. Visticamāk tas nozīmē, ka automašīnai ir noslīdējušas piedziņas siksnas vai arī par vaļīgām caurulēm, kas berzējas gar piedziņas trīšiem. Retākos gadījumos tas ver nozīmēt arī citu gumijas detaļu bojājumus. Nereti degošas plastmasas smaka ir jūtama arī tad, ja kaut kas berzējas pret riepām, bet ko tādu noteikti vajadzētu sajust uzreiz.

2. Degvielas smaka
Degvielas smaka ir visai tipiska automašīnām. Ja tā nav ļoti izteikta un ir jūtama vien uzsākot braukšanu, tas ar arī nenozīmēt neko sliktu. Vienkārši automašīnai darbojoties, tā patērē degvielu, tāpēc rodas smaka, bet ja smaka ir izteikta un jūtama visu braukšanas laiku, tas nozīmē, ka ar auto kaut kas tomēr nav īsti labi. Visticamāk tā ir degvielas noplūde. Ja sākat sajust degvielas smaku, noteikti pārbaudiet savu auto, jo ja tā tiešām ir degvielas noplūde, kādā no degvielas sistēmas daļām, tam var būt nopietnas sekas.

3. Salda smaka
Reizēm no automašīnas var just arī ļoti netipisku, salkanu smaku. Daudzi autovadītāji un auto īpašnieki šādai smakai nepievērš nekādu uzmanību, jo, pirmkārt, tā nav ļoti izteikta un, otrkārt, tā uzreiz nenorāda uz konkrētu problēmu, jo nesaistās sr tipisku smaku, kas varētu nākt no auto detaļām, taču, visticamāk tā liecina par to, ka kaut kas nav īsti labi ar auto dzesēšanas iekārtu. Visticamāk tā ir kāda noplūde, kas izraisa šo smaku, jo tieši tā smaržo dzesēšanas šķidrums jeb precīzāk, atsevišķas vielas, kas atrodamas dzesēšanas šķidrumā.

4. Degoša sintētisku šķiedru smaka
Droši vien lielākā daļa īsti nemaz nezina, kā varētu smaržot degoša, sintētiska šķiedra. Tā varētu būt pielīdzināma degoša paklāja vai plastmasa smakai vai kam tamlīdzīgam. Katrā ziņā, ja sajūtat, ka jūsu auto ir sācis izdalīt dīvainu deguma smaku, pārbaudiet bremžu sistēmu. Šādu smaku bieži var sajust arī ļoti strauji bremzējot, taču ja šī smaka rodas tā pat vien, mierīgi braucot, visticamāk ir radušās problēmas ar bremžu sistēmu. Tādā gadījumā noteikti ar steigu jāpārbauda sava automašīna, jo bremžu bojājumi rada patiešām nopietnus drošības riskus.

5. Puvušu olu jeb sērskābes smaka
Jā, automašīna var sākt smirdēt pēc puvušām olām vai sērskābes, turklāt šī smaka nekad nenozīmē neko labu. Visticamāk tas liecina par problēmām ar katalītisko neitralizatoru. Šī smaka rodas tāpēc, ka katalītiskais neitralizators jeb lån penge trods rki nespēj sadalīt sērūdeņradi un tas nonāk izplūdes gāzēs kā sēra dioksīds. Tas var liecināt arī par vāju dzinēju, kas arī ir saistīts ar katalītiskā neitralizatora sliktu darbību. Katrā ziņā, sajūtot šādu smaku, noteikti jāved auto uz servisu un jāmeklē risinājums šai problēmai.

Automašīnas noparkošana – daudzu autobraucēju bieds un sāpe

Tie, kuri ir palaiduši gar ausi jaunumus – pavisam nesen Drošas Braukšanas Skola sadarbībā ar EuroPark Latvia ir izveidojuši cita veida skolu – ParkoSkola. Šajā skolā iespējams bez maksas iemācīties un apgūt pareizas auto parkošanās prasmes.

Interesanti, ka katram indivīdam vairumā gadījumu šķiet, ka viņš nu ir tas, kurš savu spēkratu novietojis kā pienākas. Taču katrs no mums nevienu vien reizi, it īpaši lielveikalu un pilsētas centra stāvvietās, ir saskāries ar kādu “gudru” šoferi, kura auto novietots gluži kā esot pašam stāvvietu karalim. Liekas galvassāpes, iztērēts laiks un citas problēmas ir viss, kas nāk komplektā ar šādiem šoferiem. Un šķiet, ka šī jaunizveidotā skola ir lieliska iniciatīva, taču jautājums ir viens – kurš gan atzīs (it īpaši vīrišķā dzimuma pārstāvji), ka tieši viņam ir nepieciešams atsvaidzināt un apgūt labākas auto parkošanās prasmes? Jo visi citi taču ir vainīgi, nevis mēs paši.

parkošanāsMūsu attālie kaimiņi Poļi pret šo problēmu ķērušies ar visnotaļ interesantu pieeju. Jebkuram autovadītājam ir iespējams iegādāties uzlīmi ar tekstu, kuru piestiprināt pie automašīnas, kas nolaidīgi un nepareizi ir tikusi novietota, tādējādi apgrūtinot citus šoferus. Princips – cerība, ka pēc desmitās vai piecdesmitās uzzlīmes šoferis sapratīs, ka kaut kas īsti nav kārtībā ar viņa parkošanās kultūru.

Kamēr Latvijā šis trends nav tik aktuāls, lai cīnītos ar šo problēmu, šajā rakstā aplūkosim tipiskākos iemeslus, kuri apgrūtina auto noparkošanu.

Spoguļu nepilnvērtīga izmantošana

Auto spoguļi ir domāti, lai tos izmantotu, nevis lai tie nevajadzīgi stāvētu piestiprināti pie mūsu auto. Ne vienmēr šoferi tos pienācīgi izmanto, lai noparkotu savus auto. Tie palīdz saskatīt un labāk orientēties, lai precīzi un ērti noparkotu auto. Lai veiksmīgāk noparkotu savu spēkratu, pirmām kārtām jāpiebrauc priekšā automašīnai, kura atrodas blakus. Otrām kārtām, ar sava auto aizmuguri jāiegriežas vēlamajā stāvvietā. Trešām kārtām – līdz ko kreisajā spogulī redzami abi automašīnas lukturi aizmugrē stāvošajai automašīnai, ir jāiztaisno auto stūre. Visbeidzot – iztaisnojot auto priekšpusi, auto tiks novietots precīzi un tam paredzētajā vietā.

Bezjēdzīga un aktīva stūres grozīšana

Lieka un bezjēdzīga stūres grozīšana ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ parkojoties tiek saskādēti blakus novietotie auto. “Atvadoties” no stāvvietas, nepieciešams izbraukt pēc iespējas tālāk un tikai tad – jāiztaisno stūre. Kāpēc? Jo auto tiek tālāk izgriezts no stāvvietas, jo mazāks būs risks saskādēt priekša novietoto automašīnu.

Vāja gabarītu izjūta

Un šeit nu daudzi šoferi var dusmoties uz visu pasauli un sist dibenus pret zemi – ne visiem šoferiem ir laba gabarītu izjūta. Vēl-jovairāk – to nav tik viegli iemācīties un tas nāk ar pieredzi. Neizjūtot automašīnas gabarītus, apgrūtināta ir ne tikai automašīnas vadīšana, bet arī novietošana. Atrodoties mašīnā, apkārtne šķiet plašāka un lielāka, nekā tā patiesībā ir. Par laimi, auto ražotāji šo problēmu atrisina itin vienkārši – aprīkojot jaunākos automašīnu modeļus ar sensoriem. Diemžēl, ne visiem ir šādi sensori, kā arī ne vienmēr tas ir problēmas risinājums. Šoferiem nevajadzētu būt slinkiem un patmīlīgiem – pārliecinoties divreiz, ja nepieciešams pat trīsreiz, vai kādam no turpat esošajiem auto netiks traucēts un vai automašīna ir novietota precīzi starp līnijām, būs labāk kā pašam šoferim, tā arī apkārtējiem.

autoUn katram autovadītājam ievērojot šos vienkāršos, taču svarīgos principus, mēs attīstītu auto kultūru Latvijā, izvairītos no dažādām domstarpībām ar citiem autovadītājiem un padarītu dienu labāku, un pozitīvāku kā sev, tā arī citiem.

Cieni citus un citi cienīs arī Tevi!

Kā padarīt savu noputējušo un veco garāžu par sapņu mitekli savam auto

BEZ LIEKIEM TĒRIŅIEM

Katrs vidusmēra auto entuziasts ir iztēlojies, ka viņa vecā, pārbāztā un noputējusī garāža reiz varētu atgūt jaunības svaigumu un kļūt par vietu, kur stundām ilgi varētu darboties ap savu spēkratu. Un nezināmu iemeslu dēļ ir radies stereotips, ka šāda sapņa realizācijai ir nepieciešami milzu līdzekļi un ilgs laiks. Taču tā pavisam nav. Pateicoties mūsdienu internetam, daudzi censoņi dalās savā pieredzē un veiksmes stāstos, kā no vecas un noputējušas garāžas nonākt līdz jaunai un svaigai darbavietai.

Pavisam nesen šim censoņu pulciņam pievienojās kāds auto entuziasts no Amerikas Savienotajām Valstīm. Šis auto entuziasts. vārdā Lerijs Kosilla, ļauj ielūkoties, kā divu mēnešu laikā viņš savai garāžai iegūst jaunu elpu un padara to par savu mazo paradīzi. Tad nu lūkosim, kā viņam veicās…

Kā pats video veidotājs vēsta, garāža viņam ir vieta, kur visam ir jābūt savās vietās. Katra detaļa ir svarīga un katrai detaļai jābūt savā vietā.

garāžaTiesa, atšķirībā no vidusmēra auto entuziasta, Kosilla ikdienā pelna iztiku un viņa darbs ir saistīts tieši ar auto. Tam arī par iemeslu, savā garāžas projektā viņš ir iekļāvis daudz rīku un “rotaļlietu”, ar ko spēlēties, kā arī veidojis garāžu pēc visnotaļ augstiem standartiem.

Grīda

Viss skaistais slēpjas vienkāršībā. Pēc veco plauktu un mēbeļu demloēšanas, kas, protams, ir viena no visaizraujošākajām un interesantākajām daļām, izbūvējot jaunas telpas, laiks izveidot grīdu. Kā pats Kosilla stāsta, daudzi garāžas grīdai izmanto dažāda veida flīzes vai cita veida segumu, taču tas ir lieks un laikietilpīgs darbs. Strādājot ar mašīnu, ik pa laikam gadās kāds eļļas traips, benzīna pleķis vai kāds cits šķidrums, kas nonāk saskarsmē ar zemi. Lai to visu uzkoptu daudz ātrāk un vienkāršāk, betona veida izklājumi esot vispiemērotākie grīdas ieklāšanai.

Gaismas

Gaisma ir viens no svarīgākajiem komponentiem, lai radītu “tīras” telpas izjūtu, kā arī ļautu pamanīt vissīkākās nianses, strādājot ar auto. Vecā tipa spuldzes, kuras ikgdienā izmantojam savu istabu apgaismošanai, varam aizmirst. Atkarībā no garāžas izmēra, vispiemērotākās būtu LED cauruļu veida spuldzes. Kāpēc? Tās palīdzēs izgaismot lielāku perimetru, kā arī efektīvāk radīts tīrības sajūtu garāžā un palīdzēs pamanīt pat vissīkākās detaļas.

Skapji un plaukti

Visizturīgākie, protams, būs skapji veidoti no metāla. Vēljovairāk, atšķirībā no koka plauktiem un skapjiem, metāls jums kalpos ilgāk, kā arī piešķirs vizuāli vīrišķīgāku un profesionālāku izskatu jūsu garāžai. Atvilknēm, kurās novietot dažādas rezerves daļas, nevajadzētu būt viegli atveramām un aiztaisāmām. Kāpēc? Katram no mums ir gadījies, ka pēc ilgākas izmantošanas, plaukti paliek pusvērti, dažkārt detļas, skrūves un citas rezerves daļas “lien ārā” no tiem, kas bieži noved pie nekārtības un mantu pazaudēšanas. Vispiemērotākās būtu atvilknes, kuras vienkārši velkot uz savu pusi paliktu savā vietā. Ar to domājot – atvilnes, kuras darbojas pēc slēdža principa – nospiežot uz leju.

Ceram, ka video un raksts iedrošināja jūs pārvērst savas garāžas izskatā, pēc kura sen jau tīkojat. Katram, protams, garāža kalpo savām vajadzībām. Vienam tā ir auto guļamistaba, citam vieta, kurā pavadīt brīvo laiku un būt kopā ar savu spēkratu. Tāpēc pirmais un svarīgākais ir saprast – kādam nolūkam un pēc kādiem kritērijiem jūs veidosiet savu auto paradīzi.

Uzjauciet gardu kafijas krūzi un pasauciet ciemos draugus, kuri ir uz “Tu” šajā jomā. Nesteidzieties un izplānojat kārtīgi visus soļus, tādējādi izvairoties no liekiem tēriņiem un nevajadzīga aprīkojuma.

Varbūt šis video mudinās jūs, iemūžināt savas garāžas restaurāciju, tādējādi daloties pieredzē ar citiem. Ir redzēti daudzi latviešu video, kuros vīri no dažādām Latvijas pilsētām pārbūvē un restaurē dažādus spēkratus, taču maz ir tādu, kuros latvieši dalās tieši ar šādu pieredzi.

Lai veiksmīgs un izdevies projekts!

Lietas, ko iegādājoties jaunu auto, pavisam noteikti nevajadzētu darīt.

Kuram gan nepatīk izmēģināt, cik jaudīgs ir jaunais rumaks. Katrs no mums ir bijis situācijā, kad iesēžoties pavisam jaunā un svaigā auto, gāzes pedālis tiek “ietriekts” līdz zemei un acīm starojot, mēs vērojam spidometra stabiņu. Taču mehāniķi, kuriem nākas labot mūsu sasirgušos auto, ir cits viedoklis par to, kā apieties ar auto, kad tas ir pavisam jauns. Ievērojot šos vienkāršos principus, mēs varam ietaupīt ne tikai naudu, bet arī pasargāt savu četrriteņu mīluli no nevajadzīgām un liekām problēmām.

Pirmie 100 kilometri – mierīgi un bez steigas

Pirmais un pats svarīgākais ieteikums – pirmos 100 līdz 200 kilometrus nebūtu ieteicams “raustīt” mašīnas motoru. Un saprotams, ka daudziem no mums ir grūti ņemt vērā šo ieteikumu. Kā gan iegādājoties jaunu auto, mēs varētu pārliecināties par tā spējām, ja ne traucoties pa pilsētas ielām, jūtoties kā paši F1 braucēji. Pacietība un rūpes pirmos 200 kilometrus pret jauno auto atmaksāsies ilgtermiņā un atspoguļosies gan maciņa saturā, gan mašīnas kaloptspējā. Ir jāsaprot, ka auto, gluži kā mazam bērnam, ir jāpierod pie apkārtnes un jāpielāgojas tai. Spiežot grīdā gāzes pedāli teju pie katras izdevības – nākamā pietura nebūs jūsu mājas garāža, bet gan tuvākais autoserviss.

Protams, ir arī izņēmumi. Daļai ražoto sporta auto, motors, bremzes un parejā mehānika tiek testēta un pielāgota jau ražošanas procesā, tādējādi ļaujot auto īpašniekiem, izbraucot no auto salona, taisnā ceļā doties uz tuvāko auto trasi, lai pārbaudītu jaunā spēkrata spējas un saprastu, kas tad slēpjas tam lācītim vēderā.
Lēnāk brauksi – tālāk tiksi

Ir svarīgi, kā tiek lietots bremžu pedālis pirmos 200 kilometrus. Un bieži uz ceļiem var redzēt gadījumus, kā šoferi nevajadzīgi uzņem lielu ātrumu tieši pirms luksafora un tad tiek strauji bremzēts. Tādā veidā tiek bojāta mašīnas bremžu sistēma, kā arī pats motors, kamēr auto vēl, teiksim tā, ir adaptēšanās procesā un saprot, kāds saimnieks ir sēdies pie tā stūres. Lai šo uztvertu nedaudz vieglāk – iedomājaties cilvēku, kurš tiek raustīts te aiz rokas, ta aiz gājas. Ar auto gluži ir tāpat. Pirmajā reizē nekas nenotiks, arī otrajā ne. Bet šim skaitlim augot, auto liks manīt par sāpi, kas tiek nodarīta šādā veidā.

Iztēlosimies situāciju – luksofors ziņo sarkano gaismu. Blakus jums apstājusies kāda daiļa dāma. Protams, ka vairums no mums, gluži kā dzīvnieki riesta laikā, rūcinās mašīnas motoru un ik pa laikam piespiedīs gāzes pedāli. Salonā skan skaļa mūzika. Luksofors nu jau ziņo zaļo gaismu, mēs tūdaļ trauksimies kā raķete, bet te pēkšņi – čušs. Kas varēja noiet greizi? Eļļas daudzums mašīnā tiek piegādāts tūkstošiem kompentu, kas atrodas un palīdz darboties jūsu spēkratam, tādējādi nodrošinot mērenu un ekonomisku braukšanu. Taču šādās situācijās, kādu nupat aprakstījām – daudzās no mašīnas daļām bieži nonāk putekļi un dažādi citi gruži. Tiem, nonākot saskarsmē ar mašīnas eļļu, tā kļūst biezāka, rezultātā mašīna vairs nespēj funkcionēt efektīvi un ekonomiski, nemaz nerunājot par dažādu daļu uzkaršanu.

Nobeigumā

Lielākajai daļai no auto entuziastiem, mašīna ir viena no svarīgākajām lietām dzīve. Sasniedzot pilngadību, mašīnas pirkums ir viens no aizraujošākajiem un patīkamākajiem pirkumiem. To sajūtu, to laimi nav iespējams aprakstīt. Es un mans auto. Mans!
Auto atspoguļo neatkarību un katra cilvēka personību. Gluži kā bērnu, mēs to kopjam, “apģērbjam” un dažkārt izrādam saviem draugiem un tuviniekiem, tādējādi parādot lepnumu par savu spēkratu. Vienam, mašīna ir līdzeklis kā nokļūt no punkta A līdz punktam B. Citam – veids kā izrādīt savu aizraušanos un hobiju. Bērnam, esot vēl pāris mēnešu vai dienu jaunam, mēs taču to nesūtam uz pulciņiem un neizdaram lieku spiedienu uz to. Mēs ļaujam tam adaptēties, pierast pie visa jaunā un tikai tad – sūtam un iepazīstinām ar skarbo, taču skaisto realitāti jeb dzīvi.

… un tādai pašai domāšanai ir jābūt par mūsu automašīnām, ja vēlamies lai tās kalpo ilgi, efektīvi un “veselīgi”.