Kad ķīna nebeidz pārsteigt

Pirms pavisam neilga brīža, viena no pasaules vadošajām un lielākajām vilcienu ražotājām, The China Railway Rolling Stock Corporation , ir paziņojusi par jaunu un pārdrošu projektu. 

Ražotājs nācis klajā ar paziņojumu, ka ir uzsākts darbs pie jauna levitējoša (lidojoša) vilciena izveides. Kas ir vēl pārsteidzošāk, ražotājs ir gatavs pacelt latiņu nedaudz augstāk – jaunā tipa vilciens spēšot attīstīt ātrumu līdz pat 600km/h.

The China Railway Rolling Stock Corporation ir valstij piederošs uzņēmums, un pēdējos gados tiek investēta milzu nauda transporta ražošanai un attīstībai. Kamēr pasaule vēl nav redzējusi, kā varētu izskatīties šis jaunā tipa vilciens, ir uzsākts darbs pie ceļa būves, pa kuru šī jaunā vilciena koncepts tiks testēts.

vilcieniIemesls, kāpēc šis projekts ir pavisam reāls

Ķīnas ātrvilciena līnija ir pasaulē garākā un tās kopējais garums ir 19955,87km. Vēljovairāk, darbi pie ātrgaitas līnijām turpinās un katru gadu šis skaitlis pieaug. Valdība, katru gadu šiem projektiem atvēl aptuveni 538.miljardus dolāru.

Pēdējos gados vilcienu ražotāji intensīvi sacenšas savā starpā, lai iegūtu ātrākā vilciena ražotāja statusu. 2016.gadā Japāna ieguva ātrākā vilciena īpašnieces statusu, vilcienam attīstot 589km/h lielu ātrumu. Kas šo faktu padara vēl īpašāku – teju 12 gadus nevienam nebija pa spēkam pārspēt šo rekordu.

Ja kādam no jums radās jautājums, cik izmaksā šāda vilciena biļete un ko paši Japāņi saka par šo brīnumu – vilciens vēl nav gatavs publiskai lietošanai. Uzstādīt ātruma rekordu ir viens, taču nodrošināt to ar nepieciešamo aprīkojumu pasažieru pārvadāšanai, kas cits. Ražotāji paziņojuši, ka 2027.gadā vilciens būs pieejams sabiedrībai. Izbūvēt stacijas un izdarīt citus nepieciešamos darbus, lai šādas “raķetes” kursēšana kļūtu par ikdienu, protams, ir laikietilpīgs process.

Tikmēr Šanhajā atrodas pasaules ātrākais vilciens, kurš veic pasažieru pārvadājumus. Ķīnieši ir bijuši nedaudz pieticīgāki un reālistiskāki, nodrošinot saviem pasažieriem braucienu ar teju 430km/h lielu ātrumu. Šī vilciena maršruts stiepjas no Šanhajas pilsētas līdz Pudongas lidostai.

“Lidojošie” vilcieni
Spēks, kas virza šos vilcienus, slēpjas elektromagnētos, kuri bez apstājas “grūž” vilcienu no aizmugures un “velk” to no priekšpuses. Saprotams, ka izmaksas šādu līniju izbūvē ir, maigi sakot, astronomiskas, tāpēc ne kura katra valsts spēj tos izbūvēt, nemaz nerunājot par rekordu lauzšanu. Un iemesls, kāpēc šādi vilcieni varētu kļūt par ikdienu, ir pavisam vienkāršs – lielās izmaksas atspoguļojas šo līniju darbošanās ilgstpējīgumā, kā arī laika ietaupījumā, nogādājot pasažierus ar pāris minūšu intervāliem.

Par pašu ražotāju
CRRC (The Chine Railway Rolling Corporation) darbojas ne tikai Ķīnā, bet arī ārpus tās. Pēdējos gados tiek strādāts pie dažādiem projektiem Apvienotajā Karalsitē, Austrālijā, Meksikā, Turcijā, Krievijā un pat Irānā. Interesanti, ka uzņēmums ir piedāvājis sadarbības līgumus arī Amerikas Savienotajām Valstīm, taču dažādu iemeslu dēļ, Savienoto Valstu pārstāvji atteikušies no šī piedāvājuma.
Pēdējos gados dažādi vilcienu projekti tiek īstenoti arī tur, taču līdz šim – ne visai sekmīgi. “Mēs paši varam!” šķiet ir ziņa, ko ASV cenšas nodot Ķīniešu draugiem. Un redzot pēc to sasniegumiem – Ķīnieši var vien pasmīnēt.

Nobeigumā
Mēs varam vien fantazēt, kas notiktu, ja Rīgas Pasažieru Vilciens (RPV) vecos dīzeļvilcienus aizstātu ar ko šādu. Daugavpils? Ventspils? Valmiera? Tas būtu vien pāris minūšu jautājums.

Tikmēr, mēs varam vien lasīt un vērot, kas notiks ar mūsu pašu Rail Baltica projektu. Neskatoties uz sacelto ažiotāžu un dokumentu sagatavošanas ieilgšanu, projekts šķiet pozitīvs, skatoties no ekonomiskā viedokļa. Un kas zina, varbūt pēc pārdesmit gadiem arī ātrvilcieni ar 600km/h lielu ātrumu būs pavisam ierasta ikdiena mūsu dzīvēs.
Taču līdz tam – vecais, labais dīzeļvilciens.